web counter

BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 13, 2009

BISNES INTERNET

Sebelum ini kita telah mengetahui kelebihan-kelebihan perniagaan internet, dan sekarang saya akan berkongsi dengan anda mengapa perlunya kita menceburi bisnes internet.

Berikut adalah faktor-faktor perlunya kita menceburi bisnes internet:

  1. tidak perlu mengeluarkan kos membuat produk.

Kos pengeluaran produk telah ditanggung oleh pemilik produk atau disebut sebagai ‘merchant’ dan produk tersebut sudah tentu mempunyai nama dan terbukti mutunya di pasaran. Kita hanya menjadi ejen mempromosi produk berkenaan.

  1. kos memulakan bisnes yang rendah.

Tiada kos yang diperlukan jika kita sudah mempunyai sebuah komputer dan capaian internet. Jika kita tiada komputer dan capaian internet, kita masih boleh memulakan bisnes dengan menggunakan internet di cyber café.

  1. tiada kos atau bayaran lesen bagi menyertai bisnes internet.

Jika menyertai bisnes outline, kita mesti membayar lesen perniagaan dan juga yuran tertentu seperti yuran keahlian dan pendaftaran, tetapi lain pula dengan bisnes internet.

  1. kepelbagaian jenis produk dan perkhidmatan yang ditawarkan.

Pelbagai jenis produk yang dijual di internet dan pada masa yang sama terdapat beribu-ribu tawaran menyertai bisnes internet. Oleh itu, kita mempunyai banyak pilihan untuk menyertai mana-mana bisnes internet yang disukai.

  1. tidak memerlukan pengalaman sebagai jurujual.

Kalau kita tidak mempunyai pengalaman melayan pelanggan, tidak mengapa kerana syarikat yang kita wakili sudah ‘melayan’ bagi pihak kita iaitu dengan memberikan bahan-bahan yang diperlukan bagi membuat promosi.

  1. tidak perlu upah pekerja.

Kerja mempromosikan produk sangat senang dilakukan sendiri pada bila-bila masa. Oleh itu, tiada pekerja yang perlu diupah.

  1. tidak perlu menyimpan stok.

Soal simpanan stok telah diuruskan oleh ‘merchant’ kita. Oleh itu, kita tidak perlu menyediakan ruang untuk menyimpan produk jualan yang diwakili.

  1. tidak perlu membuat penghantaran produk.

Kerja-kerja berkaitan penghantaran produk juga telah dibereskan oleh merchant. Jadi, kita tidak perlu melakukan kerja-kerja seperti melebel, membungkus dan mengepos.

  1. tidak perlu bersusah payah memproses tempahan pelanggan.

Kita tidak perlu merekod jualan, menyemak butir-butir pembayaran dan memastikan semua prosedur pembayaran sudah diikuti sebelum menghantar tempahan. Kesemuanya dilakukan oleh merchant.

  1. bisnes 24 jam sehari, 7 hari seminggu.

Bisnes kita tetap berjalan berterusan selama 24 jam sehari dan 7 hari seminggu. Ini bermakna, kita dapat membuat duit walaupun ketika itu kita sedang nyenyak tidur.

  1. risiko rendah.

Andaikata merchant kita gagal memberi komisyen kepada kita setelah kita berjaya membuat jualan, kita tidak rugi duit kerana kita tidak pernah memberi duit kepada merchant tersebut. Kita hanya rugi masa kerana banyak masa yang dihabiskan untuk mempromosi produk yang diwakili. Justeru, tinggalkan mewakili produk merchant berkenaan dan carilah merchant yang boleh dipercayai.

  1. berpotensi menjana pendapatan yang lumayan.

Jumlah pendapatan kita melalui internet dibatasi oleh keinginan, usaha dan cita-cita. Apabila tinggi keinginan, usaha dan cita-cita kita, maka tidak mustahil kita akan memperoleh pendapatan lumayan.

  1. mengambil masa yang singkat untuk mempromosikan produk ke serata dunia.

Pasaran internet sangat luas, jadi, dalam masa yang singkat sahaja kita dapat menarik ramai pelawat ke site kita.

0 comments: