web counter

BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Monday, December 14, 2009

BUAT DUIT ONLINE

Anda sedang mencari cara buat duit online untuk jana pendapatan? Mungkin sebelum ini kita pernah dijanjikan mendapat pendapatan lumayan oleh bermacam-macam pihak di internet. Contohnya saya ada terbaca satu artikel yang menjanjikan saya akan dapat buat duit online pada setiap bulan dengan hanya memasukkan RM10 ke dalam akaun dia dan mempromosikan artikel tersebut kepada yang lain. Persoalannya, produk atau khidmat apa yang ditawarkan? Tiada! Inilah yang dinamakan perniagaan atas angin. Dari sisi Islam pun, bentuk perniagaan sebegini tidak sah. InsyaAllah pada post-post yang akan datang saya akan mengulas lebih lanjut tentangnya dalam kategori MLM.

Berbalik kepada tajuk asal, kita tentunya memilih untuk buat duit online kerana memikirkan kelebihan-kelebihan perniagaan internet berbanding perniagaan outline. Apabila pertama kali kita ditawarkan dengan kemungkinan dapat buat duit online, serta-merta kita jadi excited. Kita jadi excited kerana kita mengandaikan bahawa cara buat duit online terlalu senang dan tidak memerlukan banyak pengetahuan. Sebenarnya andaian ini sememangnya salah!

Cara buat duit online bukanlah semudah ABC. Mungkin ada lagi DEFGHI dan seterusnya. Golongan yang menceburkan diri dalam perniagaan internet mendapat 3 hasil yang berbeza. Jom kita baca contoh ujikaji di bawah;

Eksperimen terhadap golongan yang baru menceburkan diri dalam bisnes internet.

o Objektif: Mengkaji hasil pendapatan yang diperoleh golongan yang baru menceburkan diri dalam bisnes internet.

o Tempoh ujikaji: Sebulan

o Bahan ujikaji: Joyah, Gayah dan Minah.

o Pembolehubah malar: Jenis produk dan syarikat yang diwakili, masa yang diberikan untuk menjual produk, dan penjualnya iaitu Joyah, Gayah dan Minah (mereka semua pada awalnya tidak tahu apa-apa tentang bisnes internet).

Eksperimen dimulakan serentak apabila Joyah, Gayah dan Minah menyertai Syarikat ABC pada masa yang sama. Semua kelengkapan mempromosikan produk diberikan sama-rata. Tugas mereka ialah mempromosikan produk X. Syarikat ABC akan memberikan komisyen **% untuk satu produk yang berjaya dijual.

Setelah tempoh sebulan ujikaji sudah tamat, tibalah masa untuk mengetahui keputusannya. Keputusannya adalah seperti berikut:

Hasil pendapatan selepas sebulan

Joyah

RM 0

Gayah

RM 200

Minah

RM 10,000

Pelik.. pada mulanya mereka semua tidak tahu apa-apa tentang bisnes internet tapi mengapa hasilnya berbeza-beza? Kalau anda perasan, ada satu pembolehubah yang saya tidak tulis iaitu pembolehubah manipulasi. Apa pembolehubah manipulasinya?....iaitu strategi yang digunakan untuk mempromosikan produk. Strateginya adalah seperti berikut;

  • Joyah mempromosikan produk dengan hanya meletakkan link dan banner produk syarikat tersebut di blognya. Isi kandungan blognya tiada kaitan langsung dengan produk tersebut.

  • Gayah mempromosikan produk dengan sentiasa menjadi blog walker. Dia menjemput blogger-blogger lain datang ke blognya untuk meninjau produk jualannya. Isi kandungan blognya bersangkut-paut dengan produk itu dan dia juga meletakkan link dan banner produk itu di blognya. Antara pelawat-pelawat yang dijemput Gayah ke blognya, ada yang membeli produk tersebut dan ada yang tidak membelinya.

  • Minah kadang-kadang sahaja menjadi blog walker. Isi kandungan blognya berkaitan dengan produk itu dan dia meletakkan link dan banner produk itu di blognya. Setiap hari berpuluh-puluh orang pelawat baru datang ke blognya tanpa Minah kenal siapa mereka. Kebanyakan dari pelawat-pelawat baru tersebut akan membeli produk tersebut tanpa banyak soal.

Sekiranya kita juga baru menceburkan diri dalam bisnes online, adakah kita ini Joyah, Gayah atau Minah?

    • Jika kita ialah Joyah, maka pendapatan kita adalah RM 0 sepanjang masa atau mengambil masa yang lama untuk mendapat pendapatan seperti Gayah.
    • Jika kita ialah Gayah, pendapatan yang kita dapat ibarat kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Kalau tidak menjadi blog walker, maka susahlah kita mendapat pendapatan.
    • Jika kita ialah Minah, kita akan mendapat pendapatan lumayan malah semakin bertambah dari semasa ke semasa. Kita tidak kisah belajar lebih mendalam tentang bisnes internet serta merancang dan bertindak mengikut strategi sebelum melihat hasil yang menakjubkan pada masa akan datang.

Sebenarnya selain menulis isi kandungan blog tentang produk tersebut dan meletakkan link dan banner pada blog, Minah telah bertindak mengikut suatu strategi rahsia yang ternyata berkesan dan mendapat hasil yang menakjubkan tanpa mengeluarkan duit sesen pun! Nak tahu apa strategi rahsia tersebut? Kita teruskan ikuti blog ini dari semasa ke semasa.

0 comments: