web counter

BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, December 13, 2009

JANA PENDAPATAN

Bagi merealisasikan impian menjadi jutawan internet, kita mestilah bijak menjana pendapatan. Tanpa tindakan kita untuk jana pendapatan, impian tersebut akan terkubur begitu sahaja.

Antara perkara penting yang perlu difokus untuk kita jana pendapatan ialah mencari produk yang benar-benar berpotensi dijual di pasaran. Bagaimana caranya? Ikuti 10 langkah mencari produk yang dapat jana pendapatan kita;

1. layari http://www.clickbank.com

2. klik pada ‘Marketplace’.

3. pada bahagian ‘category’, pilih ‘Marketing & Ads’. Berikut adalah contoh paparannya;

4. tukarkan beberapa perkara seperti yang ditunjukkan pada rajah di atas dan klik ‘GO’.

5. seterusnya, kita diberikan senarai produk di bahagian bawah.

Ini adalah maklumat yang cukup berguna bagi menentukan produk yang bakal dipilih. Dalam ‘Marketplace’ ini, produk disenaraikan mengikut ranking ataupun productivity score. Jika kurang faham, anda digalakkan membaca mengenainya di http://www.clickbank.com/info/ranking.html:

6. fokus kepada bahagian Gravity yang menunjukkan jumlah jualan yang diperoleh oleh wakil syarikat atau affiliates. Gravity 100 dan ke atas menunjukkan produk itu boleh dijual. Oleh itu, pilihlah satu produk yang tersenarai yang mempunyai Gravity 100 ke atas.

7. gunakan Alexa ranking bagi melihat kedudukan jualan produk pilihan kita.

Perlu diingat, kita harus memeriksa terlebih dahulu sambutan terhadap produk itu.

8. pergi ke https://adwords.google.com/select/keywordToolExternal.

9. taip nama produk pilihan kita pada bahagian ‘Enter one keyword or phrase per line:’ dan klik ‘Get keyword ideas’. Gambarannya seperti berikut;

10. double click ‘Advertiser Competition’. Ia akan menyenaraikan perkataan berkaitan produk itu yang kurang saingan. Perkataan yang kurang saingan bermakna tidak ramai yang menjual produk tersebut. Perhatikan rajah di bawah;


Lihat pada bahagian ‘Advertiser Competition’. Jika warna putih lebih banyak dari warna hijau bermakna produk tersebut mempunyai banyak saingan iaitu ramai yang telah menjual produk tersebut. Sekiranya ramai yang menjual produk tersebut, pasti sukar bagi kita jana pendapatan kerana persaingan antara penjual produk yang hebat. Jika sebaliknya yang berlaku seperti yang ditunjukkan rajah bawah;

Kita lihat pada senarai yang pertama, warna hijau lebih banyak dari warna putih. Sebaliknya pada senarai yang kedua, warna hijau kurang dari warna putih. Ini bermakna tidak ramai penjual produk yang mengunakan perkataan ‘buy kindle’ untuk mempromosikan produk mereka iaitu kindle, sebaliknya lebih ramai penjual produk yang menggunakan perkataan ‘buy kindling’ untuk mempromosikan kindle mereka.

Kita beralih pula pada bahagian ‘Global Monthly Search Volume’. Bahagian ini menunjukkan jumlah orang yang membuat carian terhadap produk tersebut. Jumlah orang yang menaip perkataan ‘buy kindle’ adalah lebih ramai dari jumlah orang yang menaip perkataan ‘buy kindling’ untuk mencari produk kindle.

Dalam perniagaan internet, kita hendaklah menjual produk yang paling kurang saingan tetapi mempunyai permintaan tinggi. Jika tidak, kita akan tertewas dalam persaingan malah produk yang dijual kita juga tidak laku.

Berdasarkan contoh di atas, kita hendaklah mengambil perkataan yang kurang digunakan oleh penjual produk tetapi ramai yang menaip perkataan tersebut untuk mencari produk itu. Kita boleh mengaplikasikan contoh ini untuk mencari produk yang dapat jana pendapatan kita.


0 comments: